ХИПНОЗА СРЕЩУ ОКР
Обсесивно-компулсивно разстройство (ОКР)
Какво представлява ОКР и как да се справим с него?
Обсесивно-компулсивното разстройство (ОКР) е психично заболяване. Изразява се в натрапливи мисли и/или натрапливи действия и/или ритуали. Натрапливите мисли могат да бъдат различни по характер и тема – за замърсяване, за ред и хигиена, за болести, за това дали нещо е направено правилно или не, да не би нещо да е забравено и т.н. Тези мисли се натрапват на човека и той осъзнава, че му пречат, но не може да се оттърве от тях, въпреки желанието си. Това го прави тревожен и с чувството, че е неспособен да се справи с болестта. Освен мисли, може да има и натрапливи действия – ритуали, които страдащият извършва, за да се предпази от мислите или от нещо „лошо”. Ритуалите могат да са миене, пране, чистене, броене до някоя цифра, прекръстване, казване на различни изречения и т.н. При някои пациенти ритуалите са доста странни и причудливи и често неразбираеми за близките.
Важно е да се знае, че това състояние е сериозна психична болест и не е възможно без помощ от психиатър „да мине от само себе си”. Има сериозни доказателства, че ОКР е заболяване с открити морфологични промени в мозъка в областта на базалните ганглии, т.е. касае се за органична увреда на точно определени мозъчни структури.
Не е напълно ясно какво причинява това увреждане на мозъчната тъкан, предполагат се инфекциозни причинители /стафилококова инфекция в детска възраст/, автоимунен процес, стрес, дисрегулация на невромедиаторите серотонин и допамин, промяна в нормалното кръвоснабдяване на различни мозъчни структури. Затова и спонтанното възстановяване е невъзможно. В резултат на лечение обаче, има големи шансове за излекуване или постигане на дълга ремисия на симптомите.
Лечение на ОКР
Обсесивно-компулсивното разстройство (ОКР) има различно протичане при пациентите – от леки форми до много тежки и трудни за лечение такива, при които болестта пречи на индивида да работи и да върши елементарни дейности като домакинство, шофиране, дори да излиза от дома си.
След лечение може да настъпи оздравяване, подобрение и дори дълга ремисия. В някои случаи е ъзможно обаче подновяване на симптомите години след като пациентът е бил напълно здрав. Въпреки тежестта на заболяването при всички случаи си струва да се положат всички усилия за възстановяване на психичното здраве на човека, което да му даде нормални условия на живот.
Специалисът, който лекува обсесивно-компулсивното разстройство е психиатър. Известни са различини медикаменти и комбинации от медикаменти, които лекуват успешно ОКР. Заедно с тях е необходимо да се приложи и поведенческа психотерапия (ППТ). Има сигурни данни, че хората лекувани само с медикаменти, дори и с комбинация от медикаменти по-често рецидивират, докато лекуваните паралелно с психотерапия и медикаменти по-рядко възстановяват болестта. Доказано е, че психотерапията, и то ППТ по-точно, подпомага „възстановяването на мозъчните промени”. Натрупват се все повече данни, че биологията и психиката на човека са една цялост и взаимно си влияят едно на друго, също както мисълта може да промени материята, така и психотерапията може да лекува дори в биологичния смисъл на понятието.
В нашия кабинет – на доц. Маджирова и д-р Велкова, се провежда един модифициран вариант на ППТ – хипноза с ППТ. Пациентът се подлага на хипноза с внушение и упражнения насочени към ритуалите. Задава му се задача за изпълнение след хипнозата, която той след това изпълнява, а после повтаря всеки ден и вкъщи. Идеята да се използва хипноза е проста – настъпва релаксация и има по-малко съпротива от страна на болния да изпълнява задачите. В нормално състояние пациентите изпитват панически ужас да се борят с болестта си и съзнателно се съпротивляват на лечението. Чрез хипноза ние намаляваме тази съпротива и включваме подсъзнателните ресурси на човек да се справи със състоянието си. ППТ от своя страна залага на волята и съзнателното поведение на пациента. По този начин се получава една комбинация от методи, която работи успешно, така както и комбинацията от лекарства.
Друг биологичен немедикаментозен метод на лечение е транскраниалната магнитна стимулация. Провежда се със специална апаратура за тази цел. В Пловдив такъв апарат има в МЦ „Свети Врач” /поликлиниката на Военна болница/. Преценката за назначаване на тази терапия и за вида на стимулацията се прави от проф. Байкушев. Процедурите се извършват от д-р Велкова и д-р Цанкова.
д-р Стоянка Велкова, психиатър,специализант по детска психиатрия , асистент в катедрата по психиатрия на УМБАЛ “Св. Георги” – Пловдив, тел. 0878246835, кабинет: ул. “Петър Стоев”123, с предварително записване
Всички права запазени.
Препубликация е допустима само при спазване на следните условия:
1.Статията е предадена в пълен текст, без никакви промени
2.Посочен е авторът
3. Даден е активен линк към сайта www.temura.net
Лория Василева каза,
Писа на март 27, 2008 @ 16:43
Здравейте,
мисля че имам ОКР. Искам да попитам дали е възможно в домашни условия сама да определя дали наистина съм болна от ОКР. Преди около месец започнах да осъзнавам, че имам проблем. Постоянно повтарям някои неща нечетен брой пъти, докато вървя се жръщам по 3-5 пъти или докато се изкачвам по стилбите трябва да се жърна няколко пъти и ако не го направя имам чувството, че ще се случи нещо лошо. След това реших да потърся в интернет и открих ОКР и смятам, че имам подобни симптоми.
Моля ви, ако е възможно да ми дадете съвет как да се справя, защото смятам, че ако съм права е по-добре да започна да се боря с болестта, тъй като съм на 16 години.
Благодаря Ви предварително.
Муси Дачева каза,
Писа на март 27, 2008 @ 17:16
Към Лория Василева,
освен повтаряемостта на действията, които описвате,ОКР има и други симтоми, които само лекар-психиатър може да установи.Не си поставяйте сама диагноза.По-добре направете консултация с психиатър, който ще направи обследване и ако е нужно ще предпише лечение.
Ангелина Колева каза,
Писа на април 8, 2008 @ 15:56
Зравейте,сина ми е на 14г и има симптоми на ОКР от 2г.Ходихме за кратко време на психолог,след което състоянието му се подобри и той се отказа.След определен период отново започна и така на приливи и отливи.Явно имаме нужда от лечение при психиатър,моля да ме упътите къде и към кого трябва да се насоча.Благодаря предварително
Муси Дачева каза,
Писа на април 8, 2008 @ 16:40
Към Ангелина Колева,
при всички случаи трябва да се консултирате с психиатър, който да го диагностицира и да предпише лечение.Психолог може да помогне на следващ етап с поддържаща терапия.
Посетете най-напред личният си лекар. Той трябва да ви даде направление за консултация с психиатър.
При кого да отидете? Зависи къде живеете.
Добре е да имате възможност да го посещавате, когато ви е необходимо. Имайте предвид, че психичните заболявания се обострят през пролетта и есента.
Кати каза,
Писа на юни 10, 2008 @ 19:42
Здравейте искам да попитам и за моя проблем.От 1г се лекувам от депресия в момента пия ципралекс по едно на ден симптомите ми на депресия изчезнаха НО съм непрекъснато замаяна и имам някакво странно чуство немога да го опиша МОЛЯ за съвет Благодаря ви предварително за отговора
Гергана каза,
Писа на юли 15, 2008 @ 15:08
Здравейте,бременна съм в 7мес. и страдам от ОКР,може ли дасе отрази това на бебето или не е задължително
Stoianka Velkova каза,
Писа на юли 15, 2008 @ 20:01
Здравей, Гергана.
Няма еднозначен отговор на твоя въпрос.
По принцип самото заболяване не може да предизвика сериозни поражения на плода, но както знаеш, психичното здраве на бременната жена е важно за развитието на плода и спокойствието на бебето след раждането. Ако ОКР се отразява зле на нервната ти система и ти причинява сериозен стрес – това не е добре за двама ви. Разбира се, приемът на лекарства също не е желателен, прилага се при крайна необходимост по преценка на лекуващия психиатър.
При теб ще е добре прилагането на немедикаментозни средства за лечение – те имат само благотворен ефект без странични нежелани действия. Такива средства са психотерапията и хипнозата.
Можеш да ме потърсиш за такова лечение на тел. 0899067919 и 0885306198.
Работя в частен кабинет в Пловдив, на ул. “Петър Стоев”123.
д-р Велкова
http://psy-kabinet.wetpaint.com
turquoise@mail.bg
психиатър и психотерапевт
тедо каза,
Писа на юли 19, 2008 @ 21:42
здравеите сложиха ми диагноза окр преди месец аз сум на 21 години сам потурсих лекар след като непрекуснато ме спохождаха някакви странни мисли които до преди 2 години някои ми каже6е 4е си го е мислил 6тях да му се исмея постоянно нахлуват в главата ми едни и съ6ти мисли постоянно се боря с тях но те се връ6тат отново и отново направо не издуржам не сум съ6тия не6тата които ми доставяха удоволствие преди сега ми се струват безмислени за6тото непрекуснато се опитвам да се преборя с мислите си но това сяка6 е като да се боря с вятара или по ло6о да се боря с себе си кажете ми дали мога да се оправя дали мога да бъда пак преди6ния аз има искам психолог които е си разбира от работата и може да ми помогне пи6ете ми на ”’loverbou@abv.bg”’помо6т
Stoianka Velkova каза,
Писа на юли 24, 2008 @ 19:20
Здравей, Тедо! Разбирам, че имаш нужда от помощ и донякъде вече си я потърсил като си отишъл на психиатър. Понеже аз също съм психиатър, предполагам, че са ти изписали лекарства, които да приемаш. Не се отчайвай, ще се подобриш и излекуваш, но 1 месец е малко време, за да задействат лекарствата. През това време е добре да започнешщ някакъв вид психотерапия – аз мога да правя хипноза и когнитивно-повеченческа. Мога също да продължа и медикаментозната ти терапия. Потърси ме на тел. 0885306198 или 0899067919, работя в Пловдив, в частен кабинет. д-р Велкова.
Stoianka Velkova каза,
Писа на юли 26, 2008 @ 8:57
Към Кати – здравей! Твоят проблем ме заинтригува. Посещаваш ли психиатъра си през тази 1 година или само пиеш лекарството си? Ако го посещаваш – защо не си споделила тези свои усещания с него/нея? Ако не го посещаваш – крайно време е да го направиш. Ако обаче го посещаваш и си споделила това с него, какво е предприел/а той/тя? Има решение и отговор на проблема ти, но от теб се иска да се консултираш с лекаря си или с друг лекар /по твой избор/ – прегледът изисква доста време и въпроси, на които само ти можеш да отговориш. Мога да ти предложа своите услуги. Аз съм психиатър в Пловдив, работя в частен кабинет на ул. “Петър Стоев”123, тел. 0899067919 и 0885306198.
Ваня каза,
Писа на август 1, 2008 @ 10:47
Здравейте,казвам се Ваня Симеонова.От 2г.страдам от ОКР,сега обаче съм бременна в 5мес.и знам,че не трябва да се приемат никъкви лекараства,само в краен случай.Но тъй като се чувствам доста неспокойона,а и прочетох,че по време на бременност и майчинство симптомите могат да се изострят,бих искала да попитам дали не мога да приемам някъкви успокоителни таблетки.Например прочетох за тези хомеопатичните СЕДАТИФ ПС,доколкото разбрах те са напълно безвредни при бременност и кърмене.Как мислите Вие,мога ли да ги вземам по време на бременност.Моля за вашето компетентно мнение и ви благодаря предварително за отговора
Stoianka Velkova каза,
Писа на август 1, 2008 @ 18:20
Здравей, скъпа Ваня! Проблемът ти е доста важен и по-сложен отколкото на останалите пациенти, защото се поема отговорност за теб и бебето. Несериозно е да се говори, че лекарството Седатиф РС може да лекува ОКР, а и не е много ясно дали е безвредно за бременни. В никой алгоритъм за лечение на ОКР не се включват подобни медикаменти. Права си, че не е много добре да се приемат лекарства, но някои от тях са проучени по отоншение на безвредността си за плода, оценени са рисковете им през различните триместри и са разделени в три групи според риска за плода. Има и други напълно безвредни методи на лечение – психотерапия /когнитивно-поведенческа или хипноза/.Аз работя в Пловдив на кабинет и можеш да ми се обадиш за лечение и консултация, правя хипноза и поведенческа ПТ. Тел.: 0899067919, 0885306198 – д-р Велкова.
Наташка Георгиева каза,
Писа на ноември 14, 2008 @ 11:29
Здравейте мили хора,
На скоро на дъщеря ми ,която е на 14 години й поставиха диагноза ОКР.специалиста когото посетихме ни наложи само хранителен режим /като изключихме шоколада,колата и компютъра/и режим на ранно лягане/22,30 часа /Незнам дали това ще ни помогне/силно се надявам/ но положението при дъщеря ми поне според мен е сериозно.Тя има компулсии почти при всяко нейно действие.Специалиста не ни препоръча медикаменти впредвид възрастта на която е тя, но искам да ви питам има ли други методи или хомеопатични средства с които да облекчи това напрежение.Моля ви за съвет
Stoianka Velkova каза,
Писа на ноември 14, 2008 @ 20:22
Здравейте, не е достатъчно само диета за лечение на ОКР, лекарства има и за по-малки деца дори. Аз съм работила 2 години в детско психиатрично отделение – в практиката си имам случаи на ОКР при деца, които съм лекувала с медикаменти, подходящи за тях. Можете да ме посетите в кабинета и да вземем решение относно вида на лечение. Аз съм психиатър от Пловдив. Кабинетът ми е на ул. “Петър Стоев”123. Тел. : 0885306198, 0899067919.
Айа каза,
Писа на април 22, 2009 @ 13:21
Здравейте,
Аз съм с ОКР от близо 4 години. От 4-5 месеца съм на Анафранил, и вече е време да се справям в ситуации със страховете си, т.е. време е вече да се изправям срещу тях. Мисля че сама няма да мога да успея да се справя, и изцяло да премахна тези предпазни мерки, които взимам постоянно, за да се “предпазя”. Моля да ми обясните повече за метода
“Транскраниален магнитен стимулатор”. Мисля, че това ще ми бъде в помощ, тъй като не искам да продължавам с хапчетата.
Благодаря Ви предварително!
Stoianka Velkova каза,
Писа на април 22, 2009 @ 20:12
Здравей, Айа, не спирай лекарствата – 4 месеца са само началото на твоето подобрение. Относно лекарствата – консултирай се с твоя психиатър и не прави нищо на своя глава. Понеже и аз съм психиатър, си позволявам да съм така категорична относно лекарствата. Транскраниалната магнитна стимулация е допълнително средство за засилване на ефекта от основното лечение. По всички медицински стандарти в психиатрията основно и първо средство но лечение за ОКР е медикаментозното. Ако желаеш да допълниш лечението си с ТМС – можеш да ме потърсиш на дадените телефони за среща и консултация.
Айа каза,
Писа на април 23, 2009 @ 10:46
Благодаря за бързия отговор. Записах си телефоните Ви, мисля че ще ми бъде необходима и допълнителна помощ, тъй като “корените” на моята ОКР са доста устойчиви и от дълго време. Още веднъж благодаря!
Рени Савова каза,
Писа на май 27, 2009 @ 8:47
Здравейте! Бих искала да посетя и да направя консултация в кабинета на д-р Велкова, актуален ли е телефона и адреса! Благодаря !
Муси Дачева каза,
Писа на май 27, 2009 @ 16:58
Рени Савова,
да, този телефон е посочен от д-р Велкова за връзка с нея.
Рени каза,
Писа на май 27, 2009 @ 20:26
Муси Дачева,
благодаря! В състояние на депресия съм, която не мога да контролирам, предполагам, че трябва да посетя психиатър! Благодаря!
aleksandra каза,
Писа на юни 18, 2009 @ 15:36
Искам да попитам дали единственият начин,който виждате за лечението на ОКР са хапчетата,защото ми прави впечатление,че като чета тези коментари хапчетата присъстват навсякъде.Аз не смятам,че е така и че този метод е правилен.Човек може да пие хапчета за всичко,но какво постига в момента,в който ги спре пак същото.Аз самата имам ОКР от 6 години.Поради това,че и аз смятах,че ще реша проблема си с хапчета,затова той се затлачи така във времето.За мен отговорът е САМО психотерапия.Пила съм какви ли не глупости Сероксати,Ривотрили,Солеани и ред други неща.Аз като човек с този проблем,защото едно е да говориш като специалист,а друго като човек,който е преживял целия тоя ужас,смятам,че лекуването на това състояние е единствено това да се научиш да обичаш и цениш себе си,а не да се тъпчеш с химия.И друго искам да кажа,че това НЕ Е психична болест и това се лекува напълно просто психиката иска да ти каже нещо иска да се научиш да се обичаш,а не да пеиш хапчета и това се лекува от ПСИХОТЕРАПЕВТ,а не психиатър.
katia каза,
Писа на юни 20, 2009 @ 18:31
. съпругът ми е на 39г пие серохатот 3г и еутимил на glaxosmthkline20мг от 3г(като производно на серохат и е безплатно)диагнозата му е поставена от психиатър в българия(повтаря мнoгoкратно едно и също движение например за да седне на стол кляка по 6-7 пъти за да стане от леглото се изправя илияга 7-8 пъти за да пие вода се наглася главата за да носи чанта я слага на рамо и отново се самонаблюдава и т.н.)в началото заедно с серохат пиеше и ривотрил постепенно го спря по доктр. предписание сега пие по 1т. на ден но винаги е нервен не само към мен но и към децата развиква се за дреболии и друго което ми прави впичатление че много спи в неделй или сега когато не работи спи през ноща и 2-3 часа през деня.това което ме притеснява основно е че е много агресивен към мен и към децата .опитвам се да го убедя да отидем на лекар но той не е много съгласен.какво да правя.
Stoianka Velkovaa каза,
Писа на юни 25, 2009 @ 20:20
Към Александра – всички световни стандарти за лечение на ОКР са медикаменти и психотерапия – двете заедно, не поединично. Това е доказано чрез много различни проучвания и работи в цял свят. Добрата медицинска практика е да се приложат и двата метода заедно. Изборът е на пациента, той решава как да се лекува, но след като е изслушал лекаря си и му е задал въпросите, които го интересуват.
Стоимен Николов каза,
Писа на юли 5, 2009 @ 20:46
Защо не опитате просто да пребивавате в натрапливите мисли,смело да ги посрещате без да се борите с тях и да бягате от тях.По този начин те се разтварят,напрежението намалява и необходимостта от компулсии изчезва.Лично на мен това много ми помогна.
petko vasilev каза,
Писа на октомври 1, 2010 @ 21:55
Темата е интересна, никога не съм знаел, че мои познати страдат от това състояние, не се познава от странични хора.
petko vasilev каза,
Писа на октомври 1, 2010 @ 22:02
Д-р Велкова, сестра ми май има подобен проблем. Тя се мие много често и доста дълго. Когато й поискам нещо, например химикал назаем, тя ми го дава, а после не си го прибира обратно в чантата. Като я питам, казва, че си го е забравила, но пак не го прибира. Мислех си, че я е гнус и ми беше обидно. Ако си го вземе обратно по мое настояване, после тича на мивката и се мие.
Stoianka Velkova каза,
Писа на октомври 2, 2010 @ 20:16
Възможно е сестра Ви да има проблема, за който си мислите. Хората с ОКР в повечето случаи съзнават болестта си и страдат, защото самите те разбират колко “нелепо” изглежда на другите. Често се стремят да скрият симптомите дори от близките, от страх да не би да не ги разберат правилно. Мисля, че Вие бихте могъл да разговаряте със сестра си. Това дори може да й донесе облекчение. Можете дори да посетите психиатър, ако тя желае.
Петър каза,
Писа на октомври 16, 2010 @ 22:39
Здравейте,страдам от усилена форма на ОКР около 2 години.В началото пиех сероксат по1 таблетка,постепенно стигнах до 3 ,но до добър резултат ,не се стигна.През Февруари 2009 отидох в отделението по психиатрия ким УМБАЛ”Свети Георги” от кадето потвардиха диагнозата ми окр и ми предписаха золофт.От този медикамент се чуствах зле и след 2-3 дни след консултация с психиатър преминах пак на серосат,след време на неподобрени минах на серопрам по 1таблетка дневно и така… няколкло месеца все едно и също.Реших да потарся помоща на д-р Маисторова която ми предписа анафранил 5таблетки дневно със 1/4 сперидан,но резултта беше опиянено състояние,не бях себеси.През Септември същата година влязох в психятричното отделение на УМБАЛ”Свети Георги” за десет дни в който бях стабилизиран с помоща на д-рМантарков след това мисля че влзох в ремисия за около 6 месеца.
Там ми бяха изписани 5 таблетки анафранил с 1 таблетка серопрам като заедно с тах имах и когнитивно повденческа терапия за кратко в самата болница.Но сега ,като ,че ли организма ми свикна с тях.Напоследак не се чувствам добре как вие и вашия екип бихте ми помогнали да влза отново в ремисия и да живея нормално живота си.
ПС.Имам Богохулни мисли и ритули-молитви заради който се налага да се крия от околните когато ги правя.