КАК МОЖЕ ДА СЕ РАЗВИЕ ЯСНОВИДСТВОТО
След като човек е изучавал ясновидството, възниква въпросът: „Щом се
твърди, че тази сила е скрита във всеки човек, как мога да я развия у
себе си? " Съществуват много начини за това – доста от тях вредят на
здравето и са нежелателни, а само един може да бъде препоръчан на всеки
човек.
Както обясних в една по-ранна глава, във всеки цивилизован човек
способностите на астралното тяло са вече напълно развити, но работата е
там, че ние още не сме свикнали да си служим с тях. През дългите епохи
на еволюцията те са се развивали бавно, но ние не схващаме силата им.
Те все още са неизпитани оръжия в нашите ръце. физическите способности,
с които изцяло сме привикнали, изтласкват другите и скриват тяхното
съществуване. Какво следва от това?
Ако искаме да получим тази част от наследството ни като развити човешки
същества, трябва да направим две неща: да отклоним временно
физическите си способности от нашия път и да се приближаваме към
другите, още непознати за нас. Следователно първото нещо е да се
отстранят временно от нас физическите чувства. Има много начини за
постигане на това, но, общо взето, се свеждат до две групи. В първата
влизат методите, при които чувствата се отклоняват чрез временно
усилено самовъзпитание, а втората включва много по-бавни, но надеждни
подходи, които водят до сигурно контролиране.
Повечето от методите за усилено възпитание са вредни за физическото
тяло и имат нежелателни последици. Една от тях е, че довеждат човека до
пасивно състояние – той вече може в някаква степен да си служи с
висшите способности, но е твърде ограничен в избора на приложението им.
Друго следствие от използването на тази група методи е, че придобитите
способности са временни само докато трае прилагането им, или в
най-добрия случай – до края на земния живот.
На Изток, където тази материя е изучавана столетия, методите за
развитие се разделят на два класа, наречени Лаукика и Локотра, от които
първите са „светски", или временни, а с вторите се достига до „аза",
до духа, до истинския човек и постигнатото остава завинаги притежание
на носителя си.
Помнете, че само по себе си ясновидството не е признак на велико
развитие. То е само един от тях и човек трябва да напредва по много
посоки едновременно, за да достигне съвършенството. Нежелателни методи
Нежелателни методи
Най-напред ще изложа някои от нежелателните пътища, по които понякога
се развива ясновидството. Сред някои племена в Индия тази способност
често се достига чрез различни билки – бханг, хашиш и други. Те
премахват чувствителността на физическото тяло, както става с
упойващите средства, и човек остава в астралното си тяло, като по време
насън, но с по-малка възможност за събуждане. Преди да вземе питието,
човек залага в съзнанието си решение да прояви астралните си чувства.
Като се освободи от физическото тяло, той опитва да си служи с тези
способности. Когато се събуди, си спомня повече или по-малко своето
видение и се опитва да го разтълкува. По този начин често достига висок
авторитет на ясновидец и пророк. По време на транс някой умрял може да
говори чрез него, също както чрез всеки обикновен медиум. Други
постигат същото състояние, като вдишват упоителен пушек при горенето на
билкова смес. Вероятно древното ясновидство е било от такова
естество. Казват, че една от прочутите пророчици в древността се
навеждала над цепнатина в една скала, откъдето излизали пари. След като
ги вдишвала известно време, изпадала в транс и някой говорел чрез
нейните гласови органи, също както по време на спиритичен сеанс. Не е
трудно да се види колко са нежелателни тези методи от гледна точка на
истинското развитие.
Навярно повечето от нас са чували за въртящите се дервиши, чиято
религия включвала този екзалтиран танц. След многобройните завъртания
те падат безчувствени на земята. В този транс, подбуден от религиозен
жар, често се появяват необикновени видения, откъслечно се виждат и
запомнят картини от низшите астрални области.
За съжаление и ние на Запад прилагаме нежелателни методи за
самохипноза, които трябва да бъдат старателно избягвани от всеки. Това е
гаранция, че развитието му ще върви сигурно напред. Практиката е
такава: човек приковава погледа си в светла точка и я гледа, докато се
парализира някой от нервните му центрове и постигне състояние на пълна
пасивност, при което е възможно долните астрални чувства да се
активизират в известна степен. Разбира се, при такива условия той няма
сили да избере това, което иска, а случайността му предлага добро или
зло като второто е по-вероятно. Същият резултат може да се постигне и
чрез безкрайно повтаряне на някоя фраза, от което се притъпява
умствената способност, както при блестящия предмет.
Тук ще спомена твърдението на поета Тенисън, че можел чрез многократно
бързо повтаряне на собственото си име да премине в друго състояние. Той
описва това в писмо от 7 май 1874 г., изпратено от остров Уайт до един
господин, който имал видения под влиянието на упойващи средства:
„ Никога не съм използвал упойващи средства, но като юноша, когато
оставах често сам, изпитвах един транс в будно състояние. Това ми се
случваше като повтарях наум името си и от напрегнатото състояние моята
индивидуалност сякаш се разпиляваше и изчезваше в безграничното битие.
Това не е смътно съзнание на обърканост, а най-ясно от най-ясните,
най-сигурно от най-сигурните, неописуемо с думи. Смъртта изглежда почти
смешна невъзможност, личността сякаш се изгубва и достига истинския
живот. Срамувам се, че описанието ми е така бледо. Състоянието е
недостижимо за думите. Това е най-силното доказателство, че духът на
писателя е способен да се прехвърли в един друг свят, който е не само
действителен и ясен, а е безграничен в пространството и вечен във
времето."
Без съмнение тук имаме случай на достигане до висшия живот и всеки с
опит в това отношение ще оцени достоверността на описанието, в което
поетът се спира тъкмо на прага пред нещо безкрайно по-велико. Въпреки
добрия резултат, и този метод не може да се препоръча като сигурен и
безопасен за здравето.
Упражнения с дишане
Някои твърдят, че тази способност може да се постигне чрез упражнения,
които регулират дишането. Методът е широко разпространен в Индия. Вярно
е, че по този начин може да се развие известно ясновидство, но твърде
често това става с цената на физическа и умствена загуба. Много подобни
опити са правени в Европа и Америка, но аз познавам лично мнозина,
които от това са съсипали здравето си и са довели себе си до прага на
лудостта. Някои са развили своето астрално виждане точно толкова, че да
се чувстват вечно преследвани, други са отчаяни от съсипването на
физическото здраве и отслабването на мисълта. И само малка част
твърдят, че тази практика е била благотворна за тях.
Вярно е, че индийските йоги се стараят да постигнат развитие по-скоро
чрез физически средства, отколкото с вътрешно умствено и духовно
усъвършенстване. Но дори сред тях тези упражнения се правят под
непосредственото ръководство на опитни учители, които следят резултата и
веднага ги спират, ако има нежелателни симптоми. Но за хора, които не
знаят нищо по въпроса, занимаването с такива упражнения е опасно,
защото полезното за един може да бъде унищожително за друг.
Хипноза
Друг метод, чрез който може да се развие ясновидството, е хипнозата,
при която един човек въздейства на друг и го довежда до хипнотичен
транс, отключващ астралното зрение. При този случай хипнотизаторът
напълно владее волята на другия, чиито физически способности остават в
бездействие. Това открива полето и хипнотизаторът може да възбуди
астрални чувства, като влее жизненост в астралното тяло. По този начин
са постигани добри резултати, но се изисква твърде специална комбинация
от условия – една почти свръхчовешка чистота в мисълта и намеренията
както на оператора, така и у субекта, за да може опитът да бъде
безвреден. Хипнотизаторът постига твърде голямо влияние върху своя
пациент, а тази власт може да се упражнява и несъзнателно. Всяко
качество на сърцето и ума, които първият притежава, лесно се прехвърлят
върху субекта. Виждаме как се отваря вратата на опасността, ако
хипнотизаторът не е достатъчно духовно чист. Да разреши човек да бъде
хипнотизирай, означава да отдаде своята индивидуалност. Аз лично никога
не бих се подложил на това и не го препоръчвам на никого, но нямам
нищо против практиката на лекарите-хипнотизатори.
Начините, които препоръчваме
Не мога да препоръчам нито един от тези начини за ясновидско развитие,
като приложим за всеки. Кои са тогава подходящите методи? Общо казано -
тези, които вместо да ограничават физическото тяло със сила, развиват
душата. Най-сигурният и здравословен начин е човек да попадне на
компетентен учител и да върши само това, което той му каже. Но къде да
се намери надежден учител? Във всеки случай не между тези, които сами
се обявяват за учители, и не между тези, които вземат пари, за да учат.
Знанието може да се постигне единствено там, където е било достижимо
винаги – при адептите на великата идея за душата.
Винаги е съществувало едно велико братство на знаещи мъже, които са
били готови да предадат тези знания на достойния човек, защото тъкмо
затова са ги събирали с труд. Как можем да открием тези хора? Ако ни се
случи да ги видим, няма да ги различим от другите. Но те могат да ни
намерят и сигурно ще го направят, когато се убедят, че сме готови да
работим за подпомагането на света. Техният единствен велик интерес е да
тласкат еволюцията на човечеството. Те имат нужда от хора, предани на
това дело, и непрестанно ги търсят внимателно. Ако е готов за тази
работа, никой не бива да се плаши, че ще остане незабелязан. Тези хора
няма да задоволят само простото ни любопитство, няма да помогнат на
онзи, който иска да придобие сили само за себе си. Но когато човек с
дълго и последователно самообразование е показал желание да помага на
другите, силна воля и чисто сърце, той ще почувства присъствието и
помощта на учителите.
Вярно е, че те основаха Теософското общество, но само членството в него
не е достатъчно да свърже някой човек с тях. Това е работа на онези,
които виждат по-дълбоко от нас в сърцата на хората.
Как може да се започне?
Ако имате желание да постигнете висшето виждане, преди да започнете,
трябва да се погрижите за своето умствено и морално развитие. Защото да
притежавате силата, без да сте придобили тези качества, би било
наистина проклятие, а не благословия и бихте могли да злоупотребите с
разкритата си дарба. Ако сте убедени, че може да вършите добро заради
самото добро и никога не ще имате егоистично поведение, съществуват два
основни метода, които ще ви изведат благополучно до ясновидството.
Първият е полезен и безвреден, но не е подходящ за всеки, както
вторият. От опит знам, че и двата са резултатни.
Първият метод е чисто интелектуален и се състои в изучаването на
споменатото вече четвърто измерение на пространството, физическият
мозък няма навик да действа в тази посока и се чувства неспособен да
реши проблема. Но мозъкът, като всеки друг орган на физическото тяло,
може с постоянство да бъде обучаван на неща, които са били недостижими
за него. Въпросът е просто да се разшири силата на възприемчивостта,
докато тя обхване и астралната материя. Мисля, че по този метод не
всеки ще успее бързо да повиши способността на физическия мозък до
степен да схваща астралните форми и да събуди скритите си астрални
способности. Но въпреки това прилагането му е твърде полезно за тези,
които имат математическа нагласа и във всеки случай ще разшири техния
поглед към света. Ако този начин за развитие е достъпен само за малко
хора, вторият метод е общо приложим. Той не е лесен, но има велико
преимущество и ползата от него е огромна. Той води човека към силите,
които горещо желае да познава и владее. Но скоростта, с която се движи,
зависи от постигнатото развитие в тази област по време на другите му
раждания на земята. Следователно никой не може да гарантира за колко
време ще се постигне резултат. Като следва този път, човек и да прекара
даже целия си живот, без да постигне астрално виждане, ще се чувства
умствено, нравствено и дори физически по-добре.
За да изследваме по-пълно този метод, наречен медитация, ще разгледаме
неговите три последователни етапа: съсредоточаване, размишление и
съзерцание.
Съсредоточаване
Първата стъпка към постигането на висшето ясновидство е
съсредоточаването. Това не е гледането в светла точка, при което
съзнанието се изключва, а такова контролиране на мисълта, при което
човек прави с нея каквото поиска, концентрира я дълго върху даден
предмет на размисъл. Това е най-трудната работа, известна на човека, но
тя може да бъде извършена, както е била вършена стотици пъти. Може би
не сте се замисляли колко неподатлива е мисълта на контрол. Обърнете
внимание в някой момент върху мисълта си. Опитайте се да проследите
назад и ще видите колко много несвързани мисли са преминали само за
няколко минути през вашия мозък, влизайки и излизайки без следа.
Постепенно ще започнете да схващате, че всъщност те не са ваши, а
просто захвърлени откъслеци от чужди мисли.
Истината е, че мисълта е сила и всяко нейно действие оставя след себе
си следа. Енергичната мисъл за другия отива при него.; Но има и много
слаби и смътни мисли и създадените от тях форми са временни и неясни.
Докато съществуват, те са способни да влязат във всеки попаднал им по
пътя им. Безполезните откъслеци от нашите мисли могат да се натрупат в
съзнанието на човек, който е наблизо. Те прескачат в мисълта му, в
повечето случаи отскачат навън, като оставят в съзнанието само нищожна
следа. Но някоя от тези чужди мисли е приятна и интересна и човек я
подхваща и развива. Той я прави временно своя, дава й цвета на
собствената си личност. Всеки •път, когато влезем в една стая с хора,
ние попадаме сред тълпа от мисли, голяма част от които са смътни и
безцелни.
Ако искаме да развием някоя висша способност, ние трябва да започнем с
постигане на контрол върху мисълта си. Трябва да й дадем да върши
работа, вместо да я оставим да си играе както иска, привличайки към
себе си всички чужди ненужни мисли. Преди да направим първата крачка
към истинското култивирано духовно ^виждане, умът не трябва да бъде наш
господар, а слуга, защото той е «инструментът, който ще използваме, и е
необходимо да бъде под наш контрол.
За обикновения човек съсредоточаването е изключително трудно, защото
той няма ни какъв опит. То може да бъде практикувано винаги, дори сред
работния ден. Каквото и да вършите, правете го задълбочено и
концентрирайте мисълта си в него. Ако пишете, мислете за това и за нищо
друго – така написаното ще е по-добро. Ако четете, при ковете мисълта
си в книгата и се старайте да се задълбочите в идеята на автора. Знайте
винаги за какво мислите и защо, поддържайте вашия ум в непрекъсната и
дисциплинирана интелектуална дейност, не му давайте време да остава
празен, защото тогава идва злото.
Има една източна приказка за придворните, които не вярвали, че аскетът
може дотолкова да е зает с мислите си, че да не усети минаването на
цяла армия край него. Царят, който присъствал на този спор, ги
уверявал, че може да им докаже тази възможност. Той заповядал да
донесат широки съдове за вода и да ги напълнят догоре. Тогава заповядал
на придворните да вземат по един съд и да го пренесат през главната
улица на града. Край тях вървели войниците на царя с извадени саби и
ако някой пролеел дори капка вода, трябвало да бъде обезглавен веднага.
Когато придворните се завърнали благополучно от своя ужасен път, царят
пожелал да му разкажат всичко, което са видели по улиците. Нито един не
могъл да спомене нищо, а казали, че единствената им мисъл била да
запазят водата. „И тъй, господа – рекъл царят, – видяхте, че когато има
достатъчен интерес, съсредоточаването е възможно."
Размишление
Когато с усилие на вашата воля постигнете подобно съсредоточаване, вие
можете да опитате втората стъпка. Не казвам, че ще бъде лесно.
Напротив. Но може да се постигне, защото мнозина са успявали. Когато
умът започне да ви служи, опитайте онова, което наричаме размишление.
Изберете си едно време, когато няма да бъдете обезпокоявани. По много
причини ранната утрин е най-подходяща за това. Нека това време да бъде
едно и също и нека не минава ден без вашето редовно упражнение. Ние
знаем, че когато искаме да постигнем някое физическо умение,
по-резултатни са кратките, но редовни занимания, отколкото пресилването
от време навреме.
Седнете удобно и приложете развитата си способност за съсредоточаване.
Изберете духовен предмет, който заслужава висша и полезна мисъл. В
теософските изследвания има твърде много такива въпроси от голям
интерес и велика полза. Ако предпочитате, може да вземете някое морално
качество, както препоръчва Всемирната църква. Вие ще го разгледате
старателно наум, ще размишлявате за значението му в човешкото
съвършенство, за това как е проявено в природата около вас, как са го
притежавали великите хора на древността, как вие бихте го проявявали
във всекидневието, как не сте могли да го проявявате в миналото и т.н.
Такова размишление върху високо морално качество е добро упражнение по
много причини, защото не само развива ума, а и държи постоянно пред
погледа ви възвишена идея. Но то трябва да започне от конкретни
предмети за размисъл и когато те станат лесни за вас, можете да
преминете към по-абстрактните въпроси.
Когато размишлението стане навик, и вече го владеете без напрежение и
трудност, без дори една мисъл да се вмъкне недопусната, можете да
преминете към третата стъпка по вашия път – съзерцанието. Но припомням,
че вие няма да успеете да стигнете до това, без да победите
окончателно неспирната мисъл. За дълго време, когато се опитвате да
размишлява те, мислите ви постепенно ще се отдалечават, без да усещате
това,и в един момент ще видите колко далече сте от началната мисъл. Не
трябва да се отчайвате, защото така е с всички. Вие просто ще върнете
немирния ум назад към неговия дълг, ако е необходимо стотици и хиляди
пъти, защото единственото нещо, което не бива да се допусне, е
възможността за неуспех. Но когато най-после напълно овладеете вашия
ум, ще стигнете стадия, за който всичко останало е само приготовление.
Съзерцание
Тук вече няма да се съсредоточавате върху някое отделно качество, а ще
се обърнете към най-висшия духовен идеал, който знаете. Няма значение
кой е той или с какво име го наричате. Теософът вероятно ще вземе един
от великите мъже – учители в Обществото, особено ако е имал щастието да
общува с някои от тях. Католикът би могъл да избере Светата Дева или
някой светец-покровител, християнинът ще вземе навярно Христос, индусът
– Кришна, будистът – Буда. Имената нямат значение, защото тук говорим
за реалности. Но той трябва да бъде за вас най-висшият, за да възбуди
най-високото чувство за почитание, любов и преданост, които можете да
изпитате. Създайте си най-живия умствен образ, който можете да си
съставите за този идеал, и като концентрирате чувството си, усилено се
стремете към него. Опитайте се с всичките възможности на вашата природа
да се издигнете до него, да се слеете, да станете част от тази слава и
красота Ако постигнете това и продължите да издигате вашето съзнание,
ще дойде момент, в който ще почувствате, че сте едно с този идеал,
както никога преди, че върху вас е паднала чудесна светлина и целият свят е променен. За пръв път ще усети з е какво значи да живеете и цялото ви досегашно битие ще се стори тъмнина и смърт.
Тогава идеалът те ви отдели от себе си и вие ще се криете в светлината
на обикновения ден. Но продължавайте вашите съзерцания и с времето този
славен момент ще идва отново и отново, всеки път ще трае все
по-дълго, докато настане мигът, когато висшият живот стане ваш
завинаги, едно ново и никога непреставащо чудо през великите дни на
живота ви. Тогава за вас денят и нощта ще преминават в един прекрасен
живот и щастлива работа за подпомагане на другите.
Продължавайте вашите усилия и ще се издигнете още по високо. Пред
учудения ви взор ще се открие един живот, толкова по-велик, колкото е
астралният от физическия. Живот единствен със съвършената си истина и
красота. Ще кажете, че това е развитие, което заема години. Така е, но
вие ще се опитате да съберете в един земен живот еволюцията, която
нормално се простира в много. И времето, и усилията си струват. Аз не
мога да ви кажа за колко години ще успеете, но мога само да ви уверя,
че мнозина преди вас са имали успех. Всички велики учители на мъдростта
са били хора като нас и са се издигнали по пътя, който можем и ние да
изминем. Колкото и да придобием по този път, ние владеем това богатство
напълно и разполагаме с него завинаги, защото това не е медиумство, не е
слабо, прекъсващо се качество на транс, а сила на развит и прославен
живот, който един ден трябва да принадлежи на цялото човечество.
Чарлз Ледбитер, откъс от книгата "Тайната доктрина – живот отвъд смъртта"